onsdag 8 februari 2012

Provridning

I förrigår  var jag ju iväg och provred en häst i Huddinge, ett sto f-99 på 160 i mkh. Hon är utbildad, det märktes, har tidigare startat upp till dåv. LA:6 men nu tydligen inte riden kontinuerligt/ordentligt på länge då hon var väldigt omusklad. Kunskaperna fanns där inne men jag letar inte efter ett nytt "projekt" utan vill ha något att utvecklas med, träna med och komma ut och tävla inom snar framtid. Hon var jättesöt men man kan ju inte bara gå på det.. :P Det skulle behövas bra lång tid för att jobba upp henne igen och då skulle det kanske dessutom vara dags att lämna tillbaka henne (foder).

Men när vi var i ridhuset på anläggningen så hände något som jag, Madde och Lotta fann väldigt hemskt!
Förutom oss var det två ekipage till där och den ena satt och red sin häst på ett obehagligt sätt genom att såga den stenhårt i munnen och ha nosen vid bogen, jag såg den inte gå i vettig form en enda gång på en timme!! Den kunde Msv rörelser men jobbade så fel så det var sanslöst! Den var totalt oproportioneligt musklad, i bak inte mkt alls och desto mer i fram. Sättet hon red på var hemskt, den hästen borde få sår i munnen. Att såga ner en häst "på tygeln" (i det här fallet få den att böja på nacken) lärde jag mig som 10 åring att det är fel! Att dessutom såga så fruktansvärt hårt som hon gjorde... Mamma mia... Jag mår dåligt!

Inte nog med detta!! Den andra hästen är en unghäst och ägaren låter den först galoppera i lina i 190, jagar runt den med spöt. Sen sitter hon upp och ska jobba den i galopp och precis som när den sprang i linan så bocka den och sparka lite bakut, som Jojje brukar göra. Då skriker den första ryttaren; MEN SLÅ HONOM DÅ, SLÅ HONOM, SLÅ IHJÄL HAN!! Och ryttaren spöar sin häst som f*n!!

Jag blev helt chockad och visste inte vad jag skulle göra! Vad gör man i en sån situation? Jag hade velat skrika på dem bägge två att de är totalt dumma i huvudet men man behärskar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar