tisdag 6 mars 2012

Förlåt förlåt förlåt

men har verkligen inte haft tid att uppdatera bloggen!!! Men tänkte göra en snabbredogörelse för den sista veckan med början efter sista inlägget.

En del bilder har det tagits också och nu ska det förhoppningsvis gå att lägga upp dem också :)

Måndagen den 27 Februari gav vi (jag och Emba) oss ut ihop med Madde och Faith. Red med pullarträns och martingal men insåg rätt snabbt att det tvådelade bettet inte var någon höjdare på henne och martingalen gjorde ingen större skillnad på henne så båda dessa har vi skippat och nu går hon på tredelat på båda tränsen, så smidigt att hon har samma storlek som Jojje (dvs 10.5) så jag har ju en del bett liggande....  Sen red jag henne på graman ett par dagar (precis som på Jojje så sitter den bara där utan att man behöver ta i den, för att slippa få skallen uppe i himlen). Idag red jag utan graman när jag och Lotta K red ut och det gick riktigt bra så nu klarar vi oss nog utan den, eventuellt tar jag den när jag ska ut och kantra på söndag. (Hon behöver stärka galoppen)

Under veckan så blev det tre (tisdag onsdag och fredag) ordentliga dressyrpass på banan och det var SÅ kul att rida riktiga skänkelvikningar, öppna, sluta och förlängd trav (!) den är riktigt fin!! Hon behöver stärka galoppen som sagt men det går att jobba henne på volten.

Det var roligt i onsdags då jag direkt efter Emba red dressyr på Jojje (Julia hade förberett honom så det var bara att slänga sadeln på nästa häst, vilken service va??) och när man då är varm i kläderna så fortsätter man bara och det resulterade i att Jojje gick sluta i trav i bägge varv!! :D Superduktiga killen!! Helt otroligt vad han utvecklas. Han är så fin i kroppen nu också, fina muskler.  Dessutom känns Jojje riktigt maffig när man sätter sig på honom efter man ridit Emba. Känns supecoolt!!

I torsdags blev det longering för Emba och det funka bra det med, dock tror jag inte hon haft på sig gouge förut så hon var lite störd av den till en början, kanske funkar bättre med vanlig inspänning på henne? Får testa helt enkelt. Jojje fick vila och Lotta L kom ut och promenerade lite med honom.

För Jojje blev det longering på fredagen och kan skötte sig utmärkt!!! Han gick super och var lugn och fin.

Helgen som va så började jag på Premo och jobbade natt, dock så var jag även schemalagd på "gamla" jobbet dagtid så jag hann bara hem och sova några timmar emellan så Madde tog hand om både Emba och Jojje i lördags, egentligen skulle hon ridit Emba när jag var med under veckan men det hanns aldrig med innan hon for till Gotland men jag litar på henne och vet hur hon rider så hon fick rida henne ändå och känna på henne lite på volten. Hon jobbade henne mest i skritt då hon tyckte hon var svår (hon e ju lite speciell) men nu i helgen så ska hon få rida för mig som hittat henne lite mer så ska det nog gå bra. Jojje stack hon ut barbacka på ihop med Lina och de hade tydligen så kul att hon garvade sig till att ramla av... Men Jojje skötte sig :D

Söndagen stack Lotta K ut på Jojje och Lotta L åkte ut och pysslade med Emba och promenerade lite på volten, så det blev mao en vilodag för Flickan :).

Igår hade jag tänkt rida dressyr på volten med bägge två då jag åkte ut på kvällen och vill inte rida ut själv när det är mörkt. Men sen dök Karro upp och undrade om vi kunde skritta ut en vända så jag och Emba hakade på och det slutade med att vi jobbade i trav på travbanan med skänkelvikningar fram och tillbaka och tempoväxlingar så det blev inget på volten. Jojje hade en brodd som smitit (gängpajj i hålet så han har tappat typ en om dagen) och jag hade inga extra då jag glömde köpa så då vågade jag inte rida så det blev bara lite pyssel på stallgången :).

Idag kom hovis så nu ska det väl vara ordning på den fronten och snart hoppas jag väl man slipper brodd helt... Emba är förövrigt lite klantig och har lyckats trampa sig två ggr så nu får hon gå med boots runt om så länge brodden sitter på...

Har förresten testat dressyrsadeln på Emba och som jag misstänkte så ligger den rikigt bra så har ridit henne i den två ggr, det blir ju lite bättre att rida dressyr i den istället för i hoppsadeln.

Imorgon blir det dressyr på volten för bägge två och torsdag ska jag och Lotta ge oss ut igen ihop. Idag var vi ute 1h och 40 min och det blev mkt trav och galopp så de fick jobba på bra och bägge var jättefina och det var supermysigt i det fina vädret!

Emba kvällen hon kom hem

 Ihopsläpp på söndag morgon
Puss puss, Mondrian är KÄR!

Söta Simon måste få vara med också :D
Fina killen! 

Jag och Lotta efter ridtur förra veckan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar